zondag 8 juli 2012

Borden schilderen #deel 1

 

Deze afbeelding stond eens op de blog van 101 woonideeën. Een geweldig plaatje vond ik dit. Een zoektocht op het internet leverde een hartverzakking op. Wat zijn sommige borden duur! Ervoor sparen vond ik geen optie. Het is een understatement als ik zeg dat ik mijn interieur nog "wel eens" verander en dan gaat 25 euri per bordje me net even te ver. Na een zoektocht op google kwam ik erachter hoe je zelf servies kunt beschilderen.


 
 
Nodig:
Borden van de kringloop
Spiritus
Leuke afbeelding
Carbonpapier (bij o.a. Bruna)
Porseleinverf (hobbyzaak)
Porseleinstift
Eventueel een spuitbus
 
 
Ontvet de borden met spiritus. Laat dit goed drogen. Kopieer de afbeelding met behulp van het carbonpapier op het bord. Nu kun je het plaatje gaan verven. Met de stiften kun je accenten aanbrengen. Om de afbeelding waterbestendig te maken, gaat het bord nog even in de oven (gebruiksaanwijzing volgen op het potje verf). Je kunt ook verven met behulp van een sjabloon. Print een afbeelding of tekst uit. Trek dit over op een plastic insteekhoesje (de dikkere versie maakt de beste sjablonen) met benzinestift en knip het plaatje uit. Doe spuitlijm op de achterkant van het sjabloon en plak dit op het bord. Dit voorkomt dat het sjabloon gaat schuiven. Met verf in een spuitbus kleur je de afbeelding in.  


 
 
Alleen zwarte porseleinstift gebruiken kan natuurlijk ook. Door middel van bordenspanners kun je de borden aan de muur hangen. Deze kun je krijgen bij o.a. Marskramer.
 
 

De smaak te pakken gekregen? Dit werkt uiteraard ook op servies wat je niet aan de muur hangt ;).


 
Have fun!
 
 
Naschrift: deel 2 van Borden beschilderen vind je hier

1 opmerking:

  1. Bij Bord&meer kun je de ophangsystemen goedkoop en makkelijk bestellen in diverse maten. www.bordenmeer.nl

    BeantwoordenVerwijderen