vrijdag 25 januari 2013

Steigerhout behandelen

Een half jaartje terug kochten we een tafel van steigerhout. Mooi materiaal, maar onbehandeld nogal vlekgevoelig. En dus lag er een half jaar een prachtig kleedje over. Tot ik een sfeerfoto wilde maken en het kleedje van de tafel haalde. Zo'n mooie tafel moet je gewoon elke dag zien. Ik google-de (nieuw werkwoord?), las ervaringen van andere steigerhout-maniacs en kocht een pot hardwaxolie mat naturel. Deze wasolie zou de natuurlijke structuur behouden en beschermen tegen vet en vocht. De van nature lichte planken werden donkerder. En na 24 uitharden was mijn hoop vervlogen dat de olie er genoeg in zou trekken en dat de planken ooit weer gewoon licht zouden worden.

Deze foto is genomen na de behandeling met whitewash. 

Na wat googlen (niet te spellen zo'n woord) kwam ik erachter dat ik eerst een white-wash olie aan moest brengen en daarna de naturel wasolie. Ook deze pot was, net als de vorige, 27 euri. Bovendien vond ik de white-wash uitvoering van sloophout niet zo mooi. Ik besloot de naturel wasolie te mengen met witte verf op terpentinebasis die ik nog had liggen. In een apart emmertje mengde ik precies de verhouding die ik mooi genoeg vond voor de tafel (regelmatig uitproberen op een los stuk steigerhout). Met een brede kwast "verfde" ik de tafel en werkte het daarna af met de naturel olie. De planken hebben nu weer de witte waas, maar zijn helemaal beschermd. Dus: hardwaxolie naturel mat (verkrijgbaar op het internet en bij bedrijven die meubels van sloophout verkopen) op kleur brengen met de gewenste kleur verf op terpentine basis. Aflakken met de naturel olie.


Succes!





1 opmerking:

  1. Eén geluk, ook al lukt het niet helemaal. steigerhout blijft er 9 vd 10x mooi uitzien, dat hout is zo speciaal, kun je nagenoeg nooit mis mee gaan ;)

    BeantwoordenVerwijderen