maandag 18 maart 2013

Boek favourite - How to steal like an artist

 
 
 
Als je je op het creatieve vlak begeeft, dan haal je inspiratie uit de dingen om je heen. Voor sommigen is dat uit de bladen, voor anderen uit de natuur en weer anderen door het bezoeken van exposities en beurzen of het lezen van weblogs. De kunst is om een mix te maken van alles wat je ziet en daar je eigen draai aan geven. Mijn meest favoriete proces is inspiratie op doen, zoals bijvoorbeeld in Berlijn, en vervolgens al dromend en denkend op een ontwerp uit te komen wat bij mij past.
 
 
 
 
 
Sommige mensen vinden het lastig om de inspiratie terug te vertalen naar iets wat bij hen past.Een vriendin van mij komt af en toe gewoon bij mij thuis om rond te kijken. Dat zegt ze dan ook eerlijk. Ze vindt het gemakkelijker om ideeën op te doen bij mij thuis dan uit een woonblad. Vind ik helemaal niet erg en zie het alleen maar als een groot compliment.
 
 
 
 
 
Zo hoort het ook te zijn. Credit degene die jou inspireert, door het te zeggen, door een bronvermelding of een mailtje. Helaas komt het vaker voor dat ideeën gewoon klakkeloos worden gekopieëerd en dat deze mensen doen alsof ze de creaties zelf hebben bedacht. Niet zo'n chique eigenschap, zullen we maar zeggen.





Het boek van een schrijver uit Texas Austin Kleon heet "How to steal like an artist". "10 Dingen die niemand je verteld over creativiteit". Huh? Is stelen wel ok? Ja! Stelen is iets anders dan domweg kopieëren. Pablo Picasso zei ooit: "Bad artists copy, good artists steal". Wil je weten hoe dat moet? Lees het boek, bekijk het filmpje op Austins blog (speech bij Pixar) en lees zijn andere boeken. De foto's hierboven komen van zijn site. Een boek om blij van te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen