vrijdag 23 augustus 2013

Etagères maken van servies

 Zo'n drie jaar geleden volgden mijn collega's en ik een workshop "Etagères maken van servies". In de afgelopen jaren werd mijn verzameling kopjes, schoteltjes, borden, eierdopjes en vazen omgezet in etagères. Handig voor op verjaardagen, maar ik heb ook erg veel weggegeven als kadootje. Om ze, op verjaardagen van anderen, weer terug te zien. Versierd met chocola en andere lekkere dingen.

 
 

Je kunt ze gemakkelijk zelf maken. Begin met een mooi onderbord en stapel vervolgens je servies. Wissel het eens af met een mooi schaaltje of een eierdopje. Je kunt de bovenkant afmaken met een porseleinen beeldje. Ook goed verkrijgbaar bij de lokale kringloop.

 

 
Nu je je proefstapeltje klaar hebt, is het tijd om het servies te ontvetten met amoniak. Dan hecht de lijm beter. Breng nu een dun laagje secondelijm aan op de onderkant van het eerste kopje en begin te stapelen. Laat het zeker 24 uur drogen. Het mooiste is als het servies op elkaar is afgestemd. Dus kopjes en borden met bloemen, alleen servies gebruiken van een bepaald merk zoals Blond of Oilily of alleen spierwit servies. Servies van doorzichtig glas kan natuurlijk ook! Wees creatief! Neem een mooie schaal en zet hier vaasjes op en lijm ze vast. Het hertje op een onderbord is een give-away van 101 Woonideeën op de woonbeurs van 2 jaar geleden. Mooie eyecatcher met bloemen uit de tuin.
 


 
De etagère kun je zo hoog maken als je wilt. Ik maakte ook een lage voor bijvoorbeeld theezakjes. En omdat ik een servies heb in Delfts Blauw, zette ik er een molentje op. Als je als basis een bord gebruikt, dan kun je ook alleen verder stapelen met kopjes en schotels. Zo krijg je een smalle toren van servies. Ideaal als houder voor stompkaarsen.

 
 

Dus duik in de servieskast en geef oude kopjes, bordjes en vazen een nieuw leven. Ga een avondje stapelen. Ook leuk om te doen met een groep vriendinnen!

Geen creatieve vibe? Gelukkig kun je ze ook kopen. Bij Bezige Bebie hebben ze de etagères al voor je gemaakt.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen